Telefon: 22-318-700, 30-938-5665, e-mail: larke.info2003@gmail.com, ügyfélfogadás: hétfő, szerda: 9.00-17.00, péntek: 9.00-13.00

LÁRKE logo

Projektzáró esemény a vakok kertjében

2021.07.12., hétfő. | Friss hírek

Június 30-án rendezte meg az MVGYOSZ a Reál(is) jövő – Látássérült középiskolások reál tantárgyi tanulását támogató ismeretek átadása (IFJ-GY-20-A-0291) projekt záró eseményét a Vakok Kertjében. A plenáris előadások mellett, inspiráló szakmai beszélgetés és speciális oktatási segédeszközök interaktív bemutatói is színesítették a programot.

Az MVGYOSZ 2017-ben indította a felnövekvő generációt megszólító A jövő kilátásai elnevezésű projektjét, mely célkitűzései között fogalmazta meg a látássérült diákok oktatási inklúziójának támogatását a jógyakorlatok gyűjtésével és elterjesztésével, valamint a kapcsolódó információk biztosításával.

A program tapasztalatai azt mutatták, hogy a látássérült tanulók számára a legnagyobb nehézséget a reál tantárgyak befogadása jelenti a megfelelő speciális módszertani anyagok és segédeszközök hiánya miatt.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával megvalósuló – és A jövő kilátásai projekthez szinergikusan kapcsolódó – Reál(is) jövő program ezeken a hiányosságokon kívánt enyhíteni.

A projekt számos eleme a pandémia miatt online valósult meg, azonban a járványhelyzet enyhülése következtében a Füvészkertbe szervezett tanulmányi kirándulást és a 2021. június 30-ra meghirdetett projektzárót már a résztvevők személyes jelenlétével rendezhette meg az MVGYOSZ.

A pedagógusok, gyógypedagógusok, utazótanárok, diákok, valamint a projekt megvalósításában részt vállaló munkatársak aktív részvételével zajló záróeseményen Kisfaludy László, az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős helyettes államtitkára és dr. Nagy Sándor, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége elnöke köszöntötte a résztvevőket.

A helyettes államtitkár köszöntőjében kiemelte, hogy meghatározó jelentősége van a Reál(is) jövő projektnek a látássérült tanulók jövőbeli boldogulására nézve, hiszen olyan korban élünk, amikor a reál tantárgyak jelentősége megnőtt, számos olyan hivatás van, amelyhez a megfelelő analizáló, elemző képesség és a matematikai gondolkodás elengedhetetlen.

Mint mondta, jelenleg 1300 látássérült gyermek vesz részt a köznevelésben és 440 köznevelési intézmény érintett az oktatásukban. Számos kormányzati intézkedés született az elmúlt években, amely az oktató-nevelő munkát, illetve a látássérült diákok tanulását segíti. Ilyen volt többek között a tankönyvtámogatási rendszer bevezetése, a tankönyvadaptálások finanszírozása, valamint a fejlesztő eszközök beszerzésére kiírt pályázat megjelentetése – hangsúlyozta Kisfaludy László.

Dr. Nagy Sándor, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége elnöke köszöntőjében azt hangsúlyozta, hogy nagyon fontos, hogy a látássérült emberek megtalálják boldogulásukat a világban és egyenlő esélyekkel induljanak az oktatásban, a közösségi életben, a sportban és a munkában egyaránt. Ahhoz, hogy művelt, megfelelő szakmai ismeretekkel rendelkező munkavállalókká váljanak, elengedhetetlen feltétel, hogy az oktatásban ugyanúgy hozzáférjenek minden tudáshoz, tartalomhoz és eszközhöz, mint ép látású társaik.

Az MVGYOSZ elnöke a problémák között említette, hogy nem minden látássérült tanuló veszi-veheti igénybe a számára elérhető kedvezményeket, sok iskolában nincsenek tapintható módszertani eszközök vagy éppen nincs olyan pedagógus, aki a szaktantárgy ismereteit megfelelő gyógypedagógiai ismeretekkel át tudná adni a látássérült diákoknak. A jövő kilátásai program jelentős eredménye, hogy a projekt weboldala elérhetővé tette a módszertani háttéranyagokat, megteremtette a nyilvánosság és a közvetlen kommunikáció feltételeit, valamint hogy a program során új segédeszközök jöttek létre – zárta beszédét dr. Nagy Sándor.

Németh Orsolya, az MVGYOSZ szakmai vezetője előadásában nemcsak az MVGYOSZ érdekképviseleti tevékenységét és a látássérült fiatalok számára nyújtott szolgáltatásait mutatta be, hanem a tanulók szemszögéből – személyes példáján keresztül – ismertette a látássérült diákok integrált oktatásának eredményeit és hiányosságait.

Kiemelte, hogy nem lenne ma itt, és nem lenne a látássérült emberek érdekképviseletében tevékenykedő szakember, ha nem lettek volna személyes tapasztalatai az integrált oktatásról. Mint mondta, középiskolásként nagy segítséget jelentettek az MVGYOSZ elektronikus tankönyvei, az akkori informatikai csoport által biztosított szoftverek, tanfolyamok, oktató anyagok, valamint a nyaranként megrendezett középiskolai találkozók, ahol más látássérült fiatalokkal is találkozhatott. Természetesen a tudásbővítéshez a Vakok Iskolájától kapott geometriai eszközök és az utazó tanárok által átadott ismeretek is hozzájárultak.

E támogató háttér nélkül jóval nehezebb lett volna a középiskolás tanéveket elvégezni és sikeres érettségi vizsgát tenni –mondta a szakmai vezető, majd azzal folytatta: – „Napjainkban az internet, az elektronikus könyvek, egyes képernyő-felolvasó szoftverrel is hozzáférhető oktatási platformok, a diáktársakkal való online kapcsolattartás lehetőségei sok szempontból megkönnyítik ezt az időszakot.”

Beszéde zárásaként arra hívta fel a figyelmet, hogy a Reál(is) jövő projekt elért eredményei mellett még rengeteg feladat van a látássérült diákok valódi inkluzív oktatásának megteremtéséig, és egyúttal közös gondolkodásra invitálta a résztvevőket.

A projektzáró következő előadója, Rozsmann Éva, a Vakok Általános Iskolája Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményének (EGYMI) gyógypedagógusa osztotta meg gyakorlati tapasztalatait a látássérült tanulók oktatásáról.

Elmondta, az EGYMI forrásintézményként biztosítja a megfelelő szaktudást, tapasztalatot és a szükséges módszertani fejlesztő eszközöket a vak tanulók oktatásához. A rendelkezésükre álló humánerőforrásra építve 5-10 utazó tanár járja az iskolákat, az utazó tanári szolgáltatás a rehabilitációs, a terápiás és az utazó tanári csoport egymást erősítő feladatellátására épül.

A projekttel kapcsolatban elmondta, a honlap megkönnyíti az információk átadását, hiszen az online tartalmak, módszertani segédanyagok földrajzi távolságokat legyőzve váltak elérhetővé a pedagógusok számára.

A projektzáró befejező előadásaként Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense ismertette a Reál(is) jövő projekt megvalósítását és eredményeit. Felhívta a figyelmet a webfelületről elérhető tudásbázisra és a látássérült fiatalok oktatásának témakörében írt szakdolgozatok, szakkönyvek, szakcikkek gyűjteményére, valamint az MVGYOSZ YouTube-csatornájáról elérhető Reál(is) jövő lejátszási listára, amelyen a projektben megvalósult online kurzusokat találják meg az érdeklődők. A Reál(is) jövő projekt keretében létrejött információs kiadvány itt érhető el.

Az előadásokat követően moderált beszélgetés kezdődött, melyben a hozzászólók a témához kapcsolódó személyes tapasztalataikat osztották meg egymással.

A program zárásaként egyrészt az EGYMI tapintható térképeit próbálhatták ki a résztvevők, másrészt megismerhették az MVGYOSZ segédeszközboltjában elérhető

saját fejlesztésű taneszközöket és játékokat.

Share This

Share this post with your friends!