Az MVGYOSZ akadálymentesítési ügyekkel foglalkozó munkatársai, Erhart Péter és Németh Orsolya 2019. május 22-én a SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium szakmai konferenciáján mutatták be az MVGYOSZ tevékenységeit és a látássérült emberek digitális akadálymentesítési igényeit, az egyenlő esélyű hozzáférés lehetőségeit.
A konferencia célja az Erasmus+ pályázati konstrukció keretében megvalósuló WAMDIA és Let’s Play VET nemzetközi tananyagfejlesztési projektek ismertetése volt. A fókuszban a grafikusok képzésének aktuális kihívásai mellett a digitális akadálymentesítés állt.
A WAMDIA (We All Make Digital Information Accessible: Mi mindannyian akadálymentessé tesszük a digitális információhoz való hozzáférést) projekt célja a digitális akadálymentesítéssel kapcsolatos tudást átadni olyan célcsoportoknak, akik nem informatikusok, de feladatuk online hozzáférhető információk létrehozása. Ide tartoznak többek között a közigazgatás és az oktatás, ezen belül a szakképzés szereplői. A projektet egy nemzetközi, svéd, spanyol, ír, olasz és magyar partnerekből álló konzorcium valósítja meg 2017. és 2020. között.
“Azt követően, hogy 2016-ban jóváhagyták az új EU 2016/2102 irányelvet, Európában előtérbe került a digitális akadálymentesítés. Az IKT felhasználók jellemzően azt gondolják, hogy a digitális akadálymentesítés kizárólag az IKT szakemberek feladata, amikor weboldalakat és mobil alkalmazásokat fejlesztenek, vezetnek be. Hasonló előítélet, hogy az akadálymentesítés csak a nagyon sajátos helyzetben lévő, fogyatékos emberek miatt szükséges. A WAMDIA szeretné megváltoztatni az IKT felhasználóknak ezen hagyományos felfogását: valójában mindenki hozzájárulhat ahhoz, hogy a digitális információ hozzáférhető legyen azáltal, hogy az elkészített és közös használatra szánt fájlokat (pl. szövegszerkesztőben készült dokumentumokat, prezentációkat vagy pdf anyagokat) akadálymentesíti. Valójában a legjobb akadálymentesített weboldalnak sincs értelme akkor, ha van rajta akár egy olyan feltöltött fájl is, ami nem hozzáférhető. A WAMDIA az átlagos IKT felhasználókat is felkészíti arra, hogy akadálymentessé tegyék a digitális információt, olyan egyszerű technikák megtanításával, amit alapvető digitális készségek birtokában bárki a mindennapi életében is képes alkalmazni.” (https://wamdia.eu)
A projektben kitűzött célok hazánkban is rendkívül fontosak, mivel a magyar országgyűlés az EU által megállapított határidő lejártát követően, csak 2018 novemberében fogadta el a fent említett európai uniós irányelvet, a magyar jogrendszerbe átültető 2018. évi LXXV. törvényt, melynek végrehajtási rendeletei még jelenleg is kidolgozás alatt vannak.
A WAMDIA projekt keretében létrejövő tananyagok alapján zajló próbaképzésekre várhatóan 2019 nyarán kerül sor.
A konferencián a SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium egy látássérült tanulója is beszélt arról, hogy milyen nehézségei vannak a mindennapokban a digitális technika használatával, illetve hogy milyen eszközök segítik a tanulásban és az ügyintézésben.
Az MVGYOSZ tevékenységét bemutató előadásban elsősorban azokon a szolgáltatásokon volt a hangsúly, amelyek elősegítik a digitális akadálymentesítést. Így ismerhette meg a hallgatóság a Bodor Tibor Hangoskönyvtárat, az Okosklubot, a segédeszközboltot, valamint az akadálymentesítési szolgáltatásokat is. Friss innovációként mutatkozott be a Távszem projekt és nem maradhatott ki az átadandó információk közül az Informatika a Látássérültekért Alapítvány tevékenységéről, illetve az Ország Licencről szóló tájékoztatás sem.
A szakgimnázium vezetői elmondták, hogy intézményükben több látássérült és más sajátos igényű diák is tanul, de nem csak ezért tartják fontosnak a digitális akadálymentesítéssel való foglalkozást. A SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium a jövőben keresni fogja az együttműködés lehetőségeit az MVGYOSZ-szel és szakmai partnereivel.
NémethOrsolya