Telefon: 22-318-700, 30-938-5665, e-mail: larke.info2003@gmail.com, ügyfélfogadás: hétfő, szerda: 8.00-16.00, péntek: 8.00-12.00

Második születésnapját ünnepli a Távszem

2021.07.19., hétfő. | Friss hírek

Pontosan két évvel ezelőtt, 2019. július 16-án kezdte meg nyilvános működését a látássérült emberek számára távoli segítségnyújtást biztosító szolgáltatás, a Távszem. Az MVGYOSZ által fenntartott szolgáltatás éjjel-nappal folyamatosan elérhető, és közel 1300 látássérült felhasználónak nyújt segítséget a mindennapokban.

A Távszem alkalmazás egy okostelefon vagy táblagép segítségével kapcsolja össze a vak vagy gyengénlátó felhasználót az ép látású operátorral, aki a távolból, a látássérült személy okoseszközének kamerája segítségével lát helyette és szóbeli kommunikációval segíti a felhasználót a szükséges információk megszerzésében.

A távoli segítséget az év minden napján olyan operátorok biztosítják, akik egy 270 órás komplex képzésen sajátították el a szolgáltatás alapjait, valamint az ügyfelek személyiségi jogainak védelmét garantáló készségeket és tudásanyagot.
A szolgáltatást igénybevevők értékelései egyértelműen bizonyítják, hogy a Távszem beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen az elmúlt két esztendőben a felhasználók 84%-a elégedett volt a rendszerrel, ami összességében 4,4-es átlagot jelent az ötös skálán.

A születésnap kapcsán – a statisztikát böngészve – ugyancsak meglepő, sőt, az eredeti várakozásokat messze felülmúló számokkal találkoztunk. A szolgáltatás keretein belül 24 hónap alatt 16923 hívást kezdeményeztek a felhasználók és 49654 percet, azaz csaknem 828 órányi segítségnyújtást vettek igénybe.

A leggyakoribb hívásidő egy-két perces, de nem ritka a tíz-, sőt akár a húszperces segítségnyújtás sem.

Természetesen a hívásidő függ a segítségnyújtás típusától, hiszen nem mindegy, hogy egy elektronikai eszköz beüzemelése, gombjainak ismertetése miatt hívják a Távszem-operátort, vagy orvosi papírok, üdvözlőkártyák, posta, naptári bejegyzések felolvasása miatt, esetleg útbaigazítást, helymeghatározást kérnek egy-egy számukra ismeretlen helyen a látássérült felhasználók.

A munkatársak többek között segítettek már a kirándulóhelyeken turistajelzések leolvasásában, ajándékok kiválasztásában, olvastak fel összeszerelési útmutatót, majd figyelmesen végigkísérték a szerelési folyamatot. Az operátorok gyakorta keresnek termékeket is az áruházak polcain az ügyfelek számára, mivel a polcok kínálata az új termékek bevezetése és a vásárlást befolyásoló marketing szempontok miatt rendszeresen változik.

A számítógépek képernyőjén, az akadálymentesítés szabályait mellőző weboldalakon lévő captcha-kód (nem vagyok robot) felolvasása legalább olyan gyakori kérés, mint a JAWS visszakapcsolása vagy újratelepítése, a ruhadarabok szín, minta, illetve méret szerinti ismertetése vagy éppen az élelmiszerek, gyógyszerek lejárati idejének beazonosítása.

A szolgáltatás igénybevételéhez nincs szükség másra, csak a fentebb írt okoseszközre, internetre, egy regisztrációra, valamint a látássérülést igazoló dokumentumra. A regisztrációt követően az ingyenes Távszem szolgáltatás az év minden napján, a nap 24 órájában elérhető a látássérült felhasználók számára.

A Távszem szolgáltatást Pusztai Mihályné, püspökladányi lakos hívta a legtöbbször az eltelt két év során, szám szerint 691 alkalommal, aki a rendszer további népszerűsítése érdekében ahhoz is hozzájárult, hogy mint „Távszem-rekordert” a kétéves eredményeket összegző cikkünkben név szerint megemlítsük.

Share This

Share this post with your friends!